zondag 24 februari 2013

Morgenstond heeft goud in de mond

Het oude (boeren)gezegde "Morgenstond heeft goud in de mond" is een van mijn favoriete gezegden simpelweg omdat het zoveel waarheid bevat! Vanwege ons werk staan mijn vrouw en ik sinds een paar jaar elke dag om 6:00 op. In eerste instantie wilde dat alleen maar zeggen dat de wekker op 6:00 stond, wij ons nog een paar keer omdraaiden en dan rond 7:00 tevoorschijn kwamen.

Sinds een tijd heb ik echter de genoegens van vroeg opstaan ontdekt. Behalve het feit dat je domweg meer tijd hebt voor je gebruikelijke ochtend routine, zoals douchen, scheren, aankleden, lunch maken om mee te nemen, heb je ook meer tijd voor andere dingen. Ik ben bijvoorbeeld een sportjunkie en dan vooral Amerikaanse sporten. IJshockey, basketball, football ik kan er geen genoeg van krijgen, en daarom heb ik het Sport1-pakket van UPC want daar is 's morgens SportsCenter te zien, wat me op de hoogte brengt van álle sporten die mij interesseren op een leuke, informatieve manier. Goddank geen urenlang Nederlands gedweep van een leger deskundologen die vroeger 3e klasse zaterdag hebben gespeeld..

Natuurlijk is dit geen erg goed voorbeeld van wat je met die extra tijd kunt doen en daarom heb ik ook daarnaar gekeken. En zo kom je allerlei dingen tegen die je eigenlijk altijd wilt doen maar waarvoor je nooit tijd maakt. Inderdaad, tijd maakt, want tijd hébben we heus wel, we maken alleen geen tijd omdat we als maatschappij te graag consumptie-tv kijken. Daar gaat het hier niet om, daar betogen we een andere keer wel tegen.

Feit van de zaak is dat de ochtend bij uitstek geschikt is voor allerlei dingen waarvoor het in de moderne samenleving 'in' is om te zeggen dat het 'te vroeg' is en dat je 'een avondmens' bent (waar trouwens nog steeds geen onweerlegbaar bewijs voor is dat het überhaupt bestaat). Gek genoeg steunen we onze kinderen er ook in, dat er zoiets is als een avondmens, en dat de avond veel leuker is. Terwijl kinderen het van nature snappen; wie was er als kind niet óók in het weekend om 7:30 klaarwakker met knorrende maag?

Allemaal leuk en aardig zeg je nu, maar help me dan eens wat meer uit mijn ochtend te halen. Daarom nu de Eloquent Lezersservice :

Hoe haal je meer uit je ochtend?

- Sta op tijd op en sta ook daadwerkelijk op! Hoe lekker het ook is om 'nog even...', niet doen! Wakker worden, recht(er) op gaan zitten en je klaarmaken om op te staan. Zelf heb ik 's morgens bloeddruk- en hartslagwaarden die het medisch mogelijke tarten en als ik pech heb en net in de diepste REM-cyclus zit dan moet ik écht van ver komen. Daarom heb ik een Wake-Up Light, een half uur voor 'de wekker gaat' gaat de verlichting aan op de laagste stand om dan binnen 30 minuten steeds feller te worden. Met name in de winter een hele uitkomst!

Van de voedsel afficionado's van Food.com.
Lees het artikel voor een heerlijk recept!
- Eet een goed ontbijt! Wat is de meest gehoorde reactie als je over ontbijt begint? "Daar heb ik geen tijd voor". Nee precies, je hebt wel de tijd om een half uur te douchen maar niet om te ontbijten? Behalve dat het dus klinkklare onzin is, je hebt die tijd immers wél, is het ook nog eens ongezond. Een goed ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Zelf houd ik van een stevig ontbijt dus dat is òf een flinke bak muesli met yoghurt òf (mijn favoriet) roerei met spekjes en kaas. Deeee-licious! En dat niet alleen, de eieren zijn een uitstekende vuller terwijl de spek je stofwisseling aanjaagt. Sinds ik zo ontbijt ben ik juist lichaamsvet kwijtgeraakt, simpelweg omdat ik de hele dag door nóg meer verbrand dan ik al deed.

Erik Gerrits begrijpt het en maakt prachtige foto's
van zijn sportactiviteiten in de vroege ochtend.
- Lichaamsbeweging! Als je al niet moet denken aan ontbijten is dit wellicht nog een zwaardere opgave maar de beloning is er dan ook naar. 's Morgens sporten jaagt je stofwisseling aan en zorgt voor de aanmaak van testosteron waardoor je je de hele dag vitaal en zelfverzekerd voelt, in tegenstelling tot de zoutzakken op kantoor die alleen maar weer naar bed willen. En bovendien, als je het de avond ervoor al goed plant, ben je binnen 5 miuten de deur uit om even lekker te joggen, hoeft geen Olympisch Record rond de wijk te zijn, al ben je alleen maar bezig! Bekijk de foto hiernaast, als je méér motivatie nodig hebt dan de kans om dit te aanschouwen, dan heb je dieper liggende problemen.

- Family time! De ochtend is bij uitstek geschikt om de banden met je gezin te versterken. Kinderen zijn wakker, fris en opgewekt en altijd klaar om nog even met papa te spelen. Zelfs de kleinste spelletjes of activiteiten versterken de band tussen jou en je kind, én ongemerkt de band met je vrouw. Zij ziet je zachtere , liefhebbende kant, waardoor zij zich vertrouwder voelt bij je, waardoor je morgen misschien zelfs wel kans maakt op...

- De Early Bid Special! Al eerder schreef ik hier over de voordelen van seks of op z'n minst intimiteit in de vroege uurtjes. Het is de meest geldige reden om nog even in bed te blijven en buiten de eerder genoemde voordelen geeft het ook nog een een boost aan je testosteron-gehalte.

De inzichtrijke Laura Vanderkam schrijft onder andere voor CBSNews over hoe je meer uit je dag haalt. Bijvoorbeeld :
What most successful people do before breakfast
How to take back your time
What would you do on a day with no meetings?

Geen opmerkingen: